Toegevoegd punt taxioorlog in brasschaat

Collega's, geachte schepen,

Zoals U leest in het toegevoegd punt zit Brasschaat verveeld met een overaanbod van taxibedrijven. Op een door-de-weekse zijn er geen noemenswaardige problemen te bespeuren laat staan een overaanbod. Maar op vrijdag- en zaterdagavond lijkt dat een heel ander verhaal. We hebben ondertussen ook vernomen dat een taxibedrijf uit Borsbeek een vergunning heeft aangevraagd.

Collega's.

Aanrijding door een taxibedrijf met vluchtmisdrijf, verbale agressie als gevolg van het afsnoepen van klanten, wildparkeren, afzetterij van klanten door onnoemelijk hogere tarieven te hanteren zonder de rit te registreren, inbreuken op de taxiwetgeving en noem maar op. Brasschaat moet dringend het beleid oppoetsen en de maatstaf zetten voor een deftige handhaving. Brasschaat kan zich geen 'stadse' taferelen veroorloven en moet hier dan ook direct op anticiperen.

Daarom de volgende vragen en/of mogelijke oplossingen.

  • Is het bestuur van plan om het aantal openbare taxi standplaatsen uit te breiden bij de heraanleg van Bredabaan Fase 4 of eerder te beperken?

  • Mogen we vragen om met interval gerichte controles uit te voeren op mogelijke inbreuken op de taxiwetgeving?

  • Bij vaststelling van herhaaldelijke inbreuken op de taxiwetgeving en bezwaarlijke vastgestelde feiten mag het gemeentebestuur dan een vergunning permanent inhouden?

  • Ons voorstel is om de 2 bestaande openbare taxi standplaatsen te verwijderen en geen 'openbare' vergunningen meer uit te schrijven. Het voordeel is dan dat taxibedrijven die hier willen exploiteren een domicille moet hebben zoals de wet dat voorschrijft. Ze kunnen dan vanuit hun maatschappelijke zetel in onze gemeente exploiteren. De klant zal dan zelf kunnen kiezen met welke maatschappij hij wil vervoerd worden. En de overlast zal drastisch worden beperkt.   

Collega's, geachte schepen,

Zoals U leest in het toegevoegd punt zit Brasschaat verveeld met een overaanbod van taxibedrijven. Op een door-de-weekse zijn er geen noemenswaardige problemen te bespeuren laat staan een overaanbod. Maar op vrijdag- en zaterdagavond lijkt dat een heel ander verhaal. We hebben ondertussen ook vernomen dat een taxibedrijf uit Borsbeek een vergunning heeft aangevraagd.

Collega's.

Aanrijding door een taxibedrijf met vluchtmisdrijf, verbale agressie als gevolg van het afsnoepen van klanten, wildparkeren, afzetterij van klanten door onnoemelijk hogere tarieven te hanteren zonder de rit te registreren, inbreuken op de taxiwetgeving en noem maar op. Brasschaat moet dringend het beleid oppoetsen en de maatstaf zetten voor een deftige handhaving. Brasschaat kan zich geen 'stadse' taferelen veroorloven en moet hier dan ook direct op anticiperen.

Daarom de volgende vragen en/of mogelijke oplossingen.

  • Is het bestuur van plan om het aantal openbare taxi standplaatsen uit te breiden bij de heraanleg van Bredabaan Fase 4 of eerder te beperken?

  • Mogen we vragen om met interval gerichte controles uit te voeren op mogelijke inbreuken op de taxiwetgeving?

  • Bij vaststelling van herhaaldelijke inbreuken op de taxiwetgeving en bezwaarlijke vastgestelde feiten mag het gemeentebestuur dan een vergunning permanent inhouden?

  • Ons voorstel is om de 2 bestaande openbare taxi standplaatsen te verwijderen en geen 'openbare' vergunningen meer uit te schrijven. Het voordeel is dan dat taxibedrijven die hier willen exploiteren een domicille moet hebben zoals de wet dat voorschrijft. Ze kunnen dan vanuit hun maatschappelijke zetel in onze gemeente exploiteren. De klant zal dan zelf kunnen kiezen met welke maatschappij hij wil vervoerd worden. En de overlast zal drastisch worden beperkt.   

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...