Busbaan invoeren en weer schrappen: rare jongens die N-VA’ers…

Schepen Sevenhans komt na twee jaar tot dezelfde conclusie als het Vlaams Belang.

Vandaag laat schepen voor mobiliteit Luc Sevenhans weten dat (kort samengevat) hij de vrije busbaan wil schrappen op de Bredabaan en desgevallend heraanleggen op de middenstrook.

Altijd prijs voor de N-VA! Eerst de busbaan invoeren (de schepen ‘wil geen steen werpen naar het vorige bestuur’, nogal wiedes, zijn partij zat en zit mee in het bestuur en de schepen in kwestie keurde het ontwerp en de uitvoering mee goed) en ze nu willen schrappen: rare jongens die N-VA’ers…

Twee jaar na de tussenkomsten van het Vlaams Belang in Brasschaat komt schepen Luc Sevenhans en wellicht zijn partij tot dezelfde conclusie als het Vlaams Belang: De ‘voordelen’ van de vrije busbaan wegen niet op tegen de nadelen ervan.

Ik citeer uit ons lokaal blad van mei … 2011

“Het Vlaams Belang verzette zich tegen het uiteindelijke ontwerp om twee redenen:
er is geen garantie dat de ochtendfiles zullen verbeteren of tenminste niet verslechteren bij het uitrijden van Brasschaat, maar vooral -tweede en belangrijkste reden- met een middenberm die verbreedt in plaats van versmalt en dus de rode loper uitlegt voor de mogelijke komst van een tramlijn.” (bladzijde 2)

“Het gemeentebestuur mist nu een kans om de toegang tot Brasschaat voor een tram definitief dicht te timmeren.
En wat met de automobilisten? De mensen die ’s morgens naar hun werk moeten in Antwerpen, Brussel of elders?
De Lijn krijgt haar vrije busbanen in beide richtingen, er zijn geen garanties dat dit niet tot meer ochtendfiles zal leiden.
De Lijn krijgt de gevraagde doorstroming, nu afwachten -Mortsel indachtig- wat het voor het autoverkeer zal zijn.” (bladzijde 3)

Wat eerst door de N-VA cs. werd verkocht als een groene middenberm die een meerwaarde zou betekenen voor de bewoners aan de Bredabaan en die een ‘laaneffect’ zou creëren -en die ondertussen een grote zwerfvuilverzamelplaats is geworden- wordt, als het van de schepen afhangt, een busbaan. Dus weg ‘groene’ strook en vijf rijstroken (of zijn het er dan zes?) in plaats van vier.

De improvisatie van de N-VA-schepen wordt nog het best samengevat door het besluit van de De Lijn-woordvoerder Koen Peeters: ‘Het heeft geen zin om op voorhand al een polemiek te voeren’.

Dimitri Hoegaerts
Fractievoorzitter gemeenteraad

Misschien bent u ook geïnteresseerd in ...